Opiskelijoiden näkemyksiä lastentarhanopettajan työstä uuden työn kulttuurissa

  • Outi Ylitapio-Mäntylä Lapin yliopisto

Abstract

Artikkelissa tarkastellaan varhaiskasvatuksen opiskelijoiden näkemyksiä lastentarhanopettajan työstä päiväkodissa. Teoreettista näkökulmaa kehystävät uuden työn ja uusliberalismin määrittelyt, joille ominaista ovat työelämän tarkastelu talouden näkökulmasta ja erilaisten hallintakeinojen käyttäminen. Tutkimuksen aineistona ovat opiskelijaryhmän portfoliokirjoitukset, jotka on kirjoitettu kahden vuoden aikana liittyen erityisesti opintojen työharjoitteluihin. Analyysissa on hyödynnetty kategoriaanalyysia, joka kiinnittyy etnometodologiseen tutkimusperinteeseen. Artikkelissa haetaan vastausta siihen, millaiselta lastentarhanopettajan työ näyttäytyy uuden työn teorian näkökulmasta tarkasteltuna ja miten työn liikkeen analyysi tuo esiin uusliberalistia käytäntöjä. Tarkastelun kohteena on myös, miten sukupuoli määrittää lastentarhanopettajan työtä. Tutkimustuloksissa ilmenee, että työn liikkuvuus on autonomiaa ja vapautta toteuttaa pedagogista työtä. Kuitenkin liikkuvuutta rajoitetaan arjen käytännöissä eikä koulutuskaan takaa liikkumavapautta. Tiimityö ja tiimisopimukset ovat konkreettisia työtä rajoittavia ja hallitsevia välineitä. Myös sukupuoli luokittaa ja rajoittaa työn tekemistä.

Author Biography

Outi Ylitapio-Mäntylä, Lapin yliopisto

KT, yliopistonlehtori
Kasvatustieteiden tiedekunta

Section
Articles
Published
Dec 1, 2016
How to Cite
Ylitapio-Mäntylä, O. (2016). Opiskelijoiden näkemyksiä lastentarhanopettajan työstä uuden työn kulttuurissa. Aikuiskasvatus, 36(4), 258–269. https://doi.org/10.33336/aik.88511