Opettajana terveydenhuolto-oppilaitoksessa
opettajien käsityksiä omasta ja kollegoiden toiminnasta
Abstract
Artikkeli perustuu terveydenhuolto-oppilaitoksen organisaatiokulttuuria koskevaan laajempaan tutkimukseen. Tutkimuksessa kysyttiin avoimia teemakysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella seitsemässä eri terveydenhuolto-oppilaitoksessa toimivien opettajien ja opiskelijoiden käsityksiä oppilaitoksen päämääriin ja tavoitteisiin, opettajien ydintehtäviin, opiskelijoiden ja opettajien rooliin ja asemaan sekä johtamiseen liittyvistä asioista. Lisäksi tutkimuksessa verrattiin opettajien ja opiskelijoiden käsityksiä toisiinsa ja toisaalta terveydenhuollon koulu-uudistuksen yhteydessä asetettuihin virallisiin tavoitteisiin. Tässä artikkelissa esittelemme tutkimuksessa mukana olleiden 198 opettajan käsitykset opettajan vastuusta sekä omasta ja kollegoiden toiminnasta terveydenhuolto-oppilaitoksissa. Käsitykset ilmentävät oppilaitoksissa toimivien opettajien osakulttuurin perusolettamuksia. Aineiston analysoinnissa käytettiin fenomenografiamenetelmää. Opettajien käsitysten perusteella oppilaitosten kulttuureissa on huomattavia eroja, jotka tulivat esille muun muassa oman toiminnan vastuun määrittelyssä sekä oman ja kollegoiden toiminnan kuvaamisessa ja arvioimisessa.
How to Cite
Mäkisalo, M., & Kinnunen, J. (1999). Opettajana terveydenhuolto-oppilaitoksessa: opettajien käsityksiä omasta ja kollegoiden toiminnasta. Aikuiskasvatus, 19(3), 231–243. https://doi.org/10.33336/aik.93236