Oppimista ja syrjäytymisen ehkäisemistä oma-avun yhteisössä

tapaus leipäjonoyhteisö

  • Minna Mattila-Aalto Kuntoutussäätiö

Abstract

Yhteisössä toimijoille rakentuu oppijan identiteetti, jossa yhteisöjäsenyyteen liittyvän samankaltaisuuteen perustuvan luottamuksen avulla oppija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja etsii omanlaisensa tavan osallistua yhteisön toimintaan. Yhteisö tarjoaa apua tarvitseville yksilöille merkityksellistä toimintaa ja mahdollisuuden siirtyä apua antavan subjektin asemaan. Leipäjonoyhteisö kannustaa jäseniään siirtymään työllisten joukkoon itsensä auttamisen ajatuksella.

Author Biography

Minna Mattila-Aalto, Kuntoutussäätiö

valtiotieteiden tohtori, kasvatustieteen maisteri

erikoistutkija, Kuntoutussäätiö

How to Cite
Mattila-Aalto, M. (2012). Oppimista ja syrjäytymisen ehkäisemistä oma-avun yhteisössä: tapaus leipäjonoyhteisö. Aikuiskasvatus, 32(1), 6–16. https://doi.org/10.33336/aik.93965