Monimenetelmällinen näkökulma omaehtoisen opiskelun hyötyihin

Abstract

Benefits of Lifelong Learning (BeLL) -tutkimuksen tavoitteena oli arvioida, minkälaisia laajempia hyötyjä vapaan sivistystyön tyyppisiin opintoihin osallistuminen tuottaa aikuisten elämässä kymmenessä Euroopan maassa. – Kymmenessä Euroopan maassa tehty tutkimus osoittaa, että omaehtoinen opiskelu parantaa elämänlaatua monella tapaa. Esimerkiksi opiskelijan lisääntynyt usko omiin vaikuttamismahdollisuuksiin johtaa muutoksiin terveyskäyttäytymisessä. Tunne kuulumisesta johonkin yhteisöön oli vastaajille tärkeää.

Author Biographies

Jyri Manninen, Itä-Suomen yliopisto

aikuiskasvatustieteen professori, Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Itä-Suomen yliopisto

Matti Meriläinen, Itä-Suomen yliopisto

yliopistonlehtori, Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Itä-Suomen yliopisto

Section
Articles
Published
May 15, 2015
How to Cite
Manninen, J., & Meriläinen, M. (2015). Monimenetelmällinen näkökulma omaehtoisen opiskelun hyötyihin. Aikuiskasvatus, 35(2), 84–98. https://doi.org/10.33336/aik.94128