Opetusalan asiantuntijoiden käsityksiä opettajan pedagogisesta innovatiivisuudesta

  • Reijo Siltala
  • Jarkko Alajääski
  • Soili Keskinen
  • Anu Tenhunen

Abstract

Innovatiivisuudelle ei ole olemassa yhtä yksittäistä määritelmää, vaan innovatiivisuus elää käsitteenä tilanteen ja lähtökohdan mukaan. Se voidaan nähdä yksilön, yhteisön tai yhteiskunnan ominaisuudeksi. Yleensä sen katsotaan olevan sitä laadukkaampaa, mitä laadukkaammaksi talous, tekniikka ja yhteisön kehitys muodostuvat (Piva & Vivarelli 2007). Useimmiten innovatiivisuus tulkitaan käytännön kekseliäisyydeksi ja käytännön tasolla toteutuvaksi luovuudeksi. Tässä artikkelissa pohditaan sitä, minkälaisia käsityksiä opetusalan asiantuntijoilla on opettajan innovatiivisen toiminnan piirteistä.
How to Cite
Siltala, R., Alajääski, J., Keskinen, S., & Tenhunen, A. (2009). Opetusalan asiantuntijoiden käsityksiä opettajan pedagogisesta innovatiivisuudesta. Aikuiskasvatus, 29(2), 93–103. https://doi.org/10.33336/aik.94180