Työelämätaidot korkeakouluopetuksessa
Opiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuuden ja taitojen kehittymisestä monialaisella kaupunkitutkimuksen projektikurssilla
Abstract
Tarkastelemme opiskelijoiden kokemuksia työelämätaitojen kehittymisestä tieteidenvälisellä kaupunkitutkimuksen, -suunnittelun ja -kehittämisen projektikurssilla. Korkeakoulut ovat yhä kiinnostuneempia työelämätaitojen kehittämiseen tutkintokoulutuksessa, samalla kun ne ovat virtaviivaistaneet toimintaansa ulkoistamalla ja yhtiöittämällä perinteisesti työelämätaitoihin keskittyneitä aikuis- ja täydennyskoulutusyksiköitään. Siirtymä sisältää jännitteitä ja pedagogisia haasteita. Minkälaisia työelämätaitoja opiskelijat kokivat kurssin kehittäneen ja miten he kuvaavat oppimistaan suhteessa monialaisuuteen ja oman alansa asiantuntijuuden kehittymiseen? Aineistona ovat ”Suunniteltu ja koettu kaupunki” -kurssien kyselyt ja muu materiaali. Tutkimuksessa hyödynnetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysia soveltaen Binkleyn ym. (2012) mallia työelämätaitojen kategorioista. Opiskelijoiden nimeämät taidot liittyivät useimmin kategorioihin ”työskentelyn taidot” ja ”työskentelyn työkalut”. Tieteidenvälistä työskentelyä monialaisessa ryhmässä arvostettiin, sillä se vahvisti käsitystä omasta osaamisesta. Tämä liittyi kategoriaan ”taito toimia kansalaisena maailmassa”. ”Ajattelun taidot” kategoria ilmeni muun muassa luovan ideoinnin ja kehittämisen taitoina. Analyysin perusteella tieteidenväliset projektit tukevat monipuolisesti eri taitojen kehittymistä ja tieteidenvälinen työskentely voi tukea oman alan asiantuntijuuden syvenemistä.
Copyright (c) 2020 kirjoittajat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.