Terveyskasvatus tutkimus- ja koulutusalana sekä arjen käytäntöinä

  • Lasse Kannas Jyväskylän yliopisto
Avainsanat: terveyskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p12733],

Abstrakti

Artikkelissa esitellään terveyskasvatuksen yliopistollista asiantuntijakoulutusta, terveyskasvatustutkimuksen osa-alueita ja tutkimuskohteita sekä käytännön terveyskasvatuksen tehtäviä ja päämääriä. Terveyskasvatuksen neljä suurta tehtävää ovat sivistävä tehtävä, virittävä tehtävä, mielenterveystehtävä ja muutosta avustava tehtävä. Terveyskasvatustutkimuksen osa-alueina nähtiin terveyskasvatuksen teoreettinen tutkimus, terveyskäyttäytymistutkimus, terveyskasvatuksen arviointitutkimus sekä terveyskasvatuksen yhteiskunnallinen tutkimus. Terveyskasvatuksen kokonaisvaltaiseksi määritelmänä esitettiin seuraava: ”Terveyskasvatuksen tavoitteena on kasvatuksellisin ja viestinnällisin keinoin tukea ihmisen tervettä kasvua ja selviytymistä, välittää sivistyksellistä terveyspääomaa sekä virittää terveyttä edistäviä muutostoiveita ja avustaa näitä muutospyrkimyksiä”.

Kirjoittajan esittely

Lasse Kannas, Jyväskylän yliopisto
apulaisprofessori, terveystieteen laitos, Jyväskylän yliopisto
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
May 15, 1992
Viittaaminen
Kannas, L. (1992). Terveyskasvatus tutkimus- ja koulutusalana sekä arjen käytäntöinä. Aikuiskasvatus, 12(2), 68–76. https://doi.org/10.33336/aik.96802