”Sithän mul on mahollisuus pätevänä hakea mihinkä tahansa”
Avoimen väylän kautta valittujen aikuisopiskelijoiden neuvottelua koulutettavuudestaan ja työllistettävyydestään
Abstrakti
Työelämän osaamisvaatimusten muuttuessa yksilöt joutuvat neuvottelemaan suhdettaan työelämään uudella tavalla. Koulutettavuus ja työllistettävyys ovat osa nykyisiin, kilpailullisiin työmarkkinoihin sisältyvää diskurssia ja siten osa yksilöiden käsityksiä omista koulutus- ja työuristaan. Avoin yliopistokoulutus kuuluu yliopistojen jatkuvan oppimisen tehtävään, jolla vastataan työelämän muuttuviin osaamisvaatimuksiin. Avoimen väylä puolestaan on avoimiin yliopisto-opintoihin perustuva opiskelijavalintatapa. Tarkastelen tässä artikkelissa, 1) millaisia merkityksiä avoin yliopisto ja avoimen väylä saavat avoimen väylän kautta valittujen aikuisopiskelijoiden koulutus- ja työurilla ja 2) miten avoimen väylän kautta valitut aikuisopiskelijat neuvottelevat koulutettavuudestaan ja työllistettävyydestään opintojensa edetessä. Aineistona ovat opiskelijahaastattelut (N = 10). Narratiivisen analyysin tulosten mukaan avoin yliopisto ja avoimen väylä merkitsivät tärkeitä käännekohtia koulutus- ja työurilla. Avoimessa yliopistossa opiskellessaan haastatellut neuvottelivat suhdettaan yliopistokoulutukseen uudella tavalla. Opiskelun myötä opiskelijan luottamus itseensä opiskelijana lisääntyi, ja hän päätyi hakemaan avoimen väylällä tutkinto-opiskelijaksi. Tutkinnolta opiskelijat odottavat lisäarvoa koulutus- ja työurilleen ja siten vahvistusta työllistettävyydelle sekä vaikutus- ja valinnanmahdollisuuksiaan työelämässä.
Copyright (c) 2023 Mervi Lahtomaa
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.