Instituutioista verkostoihin

vapaa sivistystyö kohtaa 1900-luvun muutoksen

  • Seppo Niemelä
Avainsanat: yhteiskunnallinen muutos [http://www.yso.fi/onto/yso/p2954], aikuisopiskelu [http://www.yso.fi/onto/yso/p10753], ammatillinen koulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p9700], jatkuva koulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p14966], opetuksen kehittäminen, työn asettamat vaatimukset, vapaa sivistystyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p12170], ammattitaito [http://www.yso.fi/onto/yso/p9365], sivistys [http://www.yso.fi/onto/yso/p14979], eriarvoisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p3478]

Abstrakti

Vapaa sivistystyö on tukeutunut kahteen kivijalkaan: persoonallisuuden tasapainoiseen kehittämiseen ja demokratian vahvistamiseen yhteiskunnallisen kasvatuksen avulla. Työmuodoissa korostuu kokemuspedagogiikka. Opintokerho on oppijalähtöisen oppimisen perikuva. Nämä tehtävät ja menetelmät pysyvät jatkossakin työn ytimenä, mutta ne saavat uuden perustelun osana muutoksen yhteiskunnan vaatimaa laajaa ammattipätevyyttä.

Osasto
Katsauksia
Julkaistu
Mar 1, 1995
Viittaaminen
Niemelä, S. (1995). Instituutioista verkostoihin: vapaa sivistystyö kohtaa 1900-luvun muutoksen. Aikuiskasvatus, 15(3), 187–193, 230. https://doi.org/10.33336/aik.92332