Opettajat ja opiskelijat vallan verkoissa
valta ja sukupuoli opettajaksi opiskelevien koulumuistoissa
Avainsanat:
sukupuoli [http://www.yso.fi/onto/yso/p5291], sukupuoliroolit [http://www.yso.fi/onto/yso/p928], oppilaat, opettajat [http://www.yso.fi/onto/yso/p1117], valta [http://www.yso.fi/onto/yso/p2551], auktoriteetti [http://www.yso.fi/onto/yso/p12600], työrauha
Abstrakti
Opettajalla on työssään laaja valikoima vallankäytön tekniikoita, joilla ohjata oppilaita koulun näyttämöillä. Valtaosin erilaisten menettelyjen käyttö lienee tiedostamatonta. Opettajan identiteettiä rakentavat osaltaan myös opettajien omat koulukokemukset. Siksi vallankäytön kohteena olemisen tuskallisten ja nöyryyttävien muistojen esiinnostaminen ja käsittely ovat tärkeitä myös opettajakoulutuksessa. Käsittelyn avulla on mahdollista tuoda näkyville koulun arjen vallankäytön monimuotoisuutta ja auttaa tiedostamaan sen seurauksia. Erityisesti tarkastelen seuraavassa opettajaopiskelijoiden sukupuoleen liittyviä alistamiskokemuksia.
Osasto
Katsaukset
Julkaistu
Dec 1, 2001
Viittaaminen
Vuorikoski, M. (2001). Opettajat ja opiskelijat vallan verkoissa: valta ja sukupuoli opettajaksi opiskelevien koulumuistoissa. Aikuiskasvatus, 21(4), 336–348. https://doi.org/10.33336/aik.93376