Tunteet aikuiskasvatustieteen tutkimuskohteeksi

  • Juha Varila
Avainsanat: tunteet [http://www.yso.fi/onto/yso/p3485], oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p2945], aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754]

Abstrakti

Aikuiskasvatustieteessä ihminen on nähty ongelmattomana, sisäisesti ehjänä, itsenäisenä ja vahvana yksilönä. Tutkimuksen katveeseen on jäänyt ihmisen häilyvyys, heikkous ja hauraus. Tunteet ovat ajatteluun verrattuna huomattavan pakottavia. Ne eivät pääsääntöisesti ole ajattelun tuote, vaan tunteet tuottavat ja kohdistavat ajattelua. Tunteiden merkitys oppimiselle tulisikin nostaa aikuiskasvatustieteen tutkimuksen kohteeksi.
Osasto
Taustaksi teemaan
Julkaistu
May 15, 2004
Viittaaminen
Varila, J. (2004). Tunteet aikuiskasvatustieteen tutkimuskohteeksi. Aikuiskasvatus, 24(2), 92–101. https://doi.org/10.33336/aik.93548