Kuinka opettaa tutkien?

tutkimukseen perustuvan opetuksen ja oppimisen määritys

  • Juha Himanka Helsingin yliopisto
Avainsanat: Humbold, Wilhelm von, Husserl, Edmund, Platon, Sokrates, Aristoteles, tutkimuslähtöinen opetus, JOHARI-malli, todellistuminen, tutkimustieto [http://www.yso.fi/onto/yso/p27006], yliopistopedagogiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p14149], reflektio [http://www.yso.fi/onto/yso/p23563], fenomenologia [http://www.yso.fi/onto/yso/p2977], tieteellinen tieto [http://www.yso.fi/onto/yso/p7837] research data [http://www.yso.fi/onto/yso/p27006], university pedagogy [http://www.yso.fi/onto/yso/p14149], reflection (cognitive processes) [http://www.yso.fi/onto/yso/p23563], phenomenology [http://www.yso.fi/onto/yso/p2977], scientific knowledge [http://www.yso.fi/onto/yso/p7837]

Abstrakti

”Yliopisto-opetus ja tutkimus ovat niin monimuotoisia, että opetuksen ja tutkimuksen palauttaminen yhteen ainoaan niiden yhteenliittymisen mahdollisuuteen ei ole mielekäs tavoite”, kirjoittaa Juha Himanka. Pohdintansa eri vaiheiden kautta kirjoittaja päätyy määrittämään tutkimukseen perustuvaa opetusta ja oppimista opittavan todellistumisesta käsin.

Kirjoittajan esittely

Juha Himanka, Helsingin yliopisto

FT, pedagoginen yliopistolehtori
teoreettisen filosofian dosentti, humanistinen tiedekunta
Helsingin yliopisto

Viittaaminen
Himanka, J. (2012). Kuinka opettaa tutkien? tutkimukseen perustuvan opetuksen ja oppimisen määritys. Aikuiskasvatus, 32(2), 86–95. https://doi.org/10.33336/aik.93976