Opettajaopiskelijoiden reflektioita opetusharjoittelusta : haasteena opetustyön yhteiskunnalliset reunaehdot
Avainsanat:
opettajaopiskelijat, laaja-alainen pedagoginen kelpoisuus, mikropoliittinen lukutaito, ammatillisuuspuhe, kontekstikriittisyys, korkeakoulut [http://www.yso.fi/onto/yso/p1030], aikuisopetus, opettajuus, opetusharjoittelu, opettajankoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10746], ammatti-identiteetti, instituutiot, sidosryhmät, toimintaympäristö, organisaatiokulttuuri [http://www.yso.fi/onto/yso/p15382], yhteiskunnallinen kehitys, reflektio
Abstrakti
Aikuisopettajaopiskelijat tunnistavat opetusharjoittelussaan varsin huonosti opetukseen vaikuttavia yhteiskunnallisia reunaehtoja. Toimintaympäristön merkitystä pitäisikin painottaa opettajankoulutuksessa, sillä sen ymmärrys luo pohjaa opettajan ammatti-identiteetille ja myöhemmälle kehittymiselle työelämässä.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Feb 15, 2014
Viittaaminen
Laiho, A., Nieminen, M., & Tuijula, T. (2014). Opettajaopiskelijoiden reflektioita opetusharjoittelusta : haasteena opetustyön yhteiskunnalliset reunaehdot. Aikuiskasvatus, 34(1), 29–42. https://doi.org/10.33336/aik.94072