Kohti uutta keskustelutilannetta
Avainsanat:
kasvatustiede [http://www.yso.fi/onto/yso/p4537], vapaa sivistystyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p12170], aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], sivistys [http://www.yso.fi/onto/yso/p14979], terminologia [http://www.yso.fi/onto/yso/p1346], sivistyskäytännöt, aikuiskasvatustiede,
Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan aikuiskasvatuksen/-koulutuksen terminologian, käsitesisältöjen ja toiminnan luonteen ja lähtökohtien muuttumista viimeisen neljännesvuosisadan aikana. Artikkelissa esitetään, ettei julkisen vallan vaikutuksen lisääntyminen aikuiskasvatuksen kehittämistoimintaan ole ollut pelkästään myönteistä. Alan terminologian kehitys viittaa osaltaan myös reaalisiin muutoksiin tieteen, sivistystyön ja valtiollisen koulutuspolitiikan keskinäisissä suhteissa. Sivistystyön käytännöllä nähdään olevan kolme erilaista lähtökohtaa: sivistystyön sisäiset, julkisen vallan ja tieteen lähtökohdat. Nämä lähtökohdat poikkeavat toisistaan ratkaisevasti; ei voi olla tieteellistä aikuiskasvatuspolitiikkaa eikä parlamentaarista aikuiskasvatustiedettä.
Viittaaminen
Tervonen, I. (1981). Kohti uutta keskustelutilannetta. Aikuiskasvatus, 1(1), 26–28. https://doi.org/10.33336/aik.96171