Aikuisopetuksen kehittäminen on myös oppimateriaalin kehittämistä
Avainsanat:
oppimateriaali [http://www.yso.fi/onto/yso/p157], aikuisopetus [http://www.yso.fi/onto/yso/p13283], aikuisdidaktiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p4928], opetusaineisto [http://www.yso.fi/onto/yso/p12049], kirjatuotanto [http://www.yso.fi/onto/yso/p3041], kustannustoiminta [http://www.yso.fi/onto/yso/p2045],
Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan aikuisopetuksen oppimateriaalin asemaa didaktisissa teorioissa ja käytännössä. Erityiskohteena artikkelissa on kirjallinen oppimateriaali. Esiin tulevat aikuisopetuksessa tarvittava oppimateriaali, sille asetetut erityisvaatimukset ja tutkimustulosten valossa analyysi nyt käytössä olevista ja käyttöön suositelluista kielten oppikirjoista aikuisille. Artikkelissa päädytään havaintoon kirjallisen oppimateriaalin jonkinasteisesta jälkeenjääneisyydestä. Tilanteen korjaaminen voi tapahtua kehittämällä Aikuiskoulutuskomitean kaavailemaa oppimateriaalituotannon organisaatiota, joka antaisi mahdollisuuden toiminnan laajentamisen omatekoisen ja kaupallisen oppimateriaalituotannon ulkopuolelle.
Viittaaminen
Pantzar, E. (1981). Aikuisopetuksen kehittäminen on myös oppimateriaalin kehittämistä. Aikuiskasvatus, 1(2), 60–64. https://doi.org/10.33336/aik.96184