Ammatillisen erityisopetuksen pedagogiikasta ja didaktiikasta
Avainsanat:
ammatillinen koulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p9700], didaktiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p4930], pedagogiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p1584], erityisopetus [http://www.yso.fi/onto/yso/p6984], erityispedagogiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p13762],
Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan ammatillista erityisopetusta lähtien siitä, että ammatillisen toiminnan erittelyn tulee olla myös erityisryhmien opetuksen perusta. Tämän pohjalta kritikoidaan konkreettisuuden ylikonkretisoivia tulkintoja, jotka jättävät puolitiehen ammatillisten kokonaisuuksien etsinnän ammatillisen erityisopetuksen opetussuunnitelmallisen kehittelyn perustana. Samalla vaikeutuu myös itse opetus- ja oppimistapahtuman ohjaus, minkä keskeisin edellytys olisi normaalia tarkempi oppimisen ja opetuksen ehtojen erittely. Erääksi harkittavaksi ratkaisumahdollisuudeksi esitetään työkonekokonaisuuden idea, mitä samalla käytetään ainakin hypoteettisenä "apuviivana" tarkasteltaessa psykologian ja pedagogiikan näkökulmien eroa ja sovittamismahdollisuuksia. Psykologinen näkökulma perustuu suuntautumisteoriaan, jota täydennetään Neisserin skeema-teorian avulla. Psykologisesta näkökulmasta otetaan esiin ennakointi sellaisena prosessina, joka ammatillisessa erityisopetuksessa voitaisiin pyrkiä muodostamaan, koska sen avulla kyettäisiin vaikuttamaan opettavien taitojen yleiseen käyttöön. Suuntautumisteorian avulla on tarkasteltu myös oppimisvaikeuksien diagnosointia.
Viittaaminen
Hautamäki, J. (1981). Ammatillisen erityisopetuksen pedagogiikasta ja didaktiikasta. Aikuiskasvatus, 1(3–4), 88–95. https://doi.org/10.33336/aik.96191