Elämänprosessi ja oppiminen
Avainsanat:
elinikäinen oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p6262],
Abstrakti
Kirjoittaja johtaa par’aikaa tutkimusta, jossa selvitellään ylioppilaiden elämänkulkua v:sta 1965 nykyhetkeen. Kehiteltyä ura- ja elämänprosessikäsitteistöä on sovellettu koulutuksen tarkasteluun mm. Kansanopisto-lehdessä ja Alasen ja Sihvosen toimittamassa kirjassa 'Elinikäinen kasvatus' julkaistuissa tutkielmissa. Tässä keskeisenä lähtökohtana on koulutusta koskevan teorian ja opetuksen irrallisuus yhteiskunnallisista elämänprosesseista: oppimisteorioiden steriilisyys. Tarkastelukäsitteittä ovat elämänprosessi, ura, oppimishistoria, oppimisminäkuva ja persoonallisuuden kehitys. Artikkelissa kritisoidaan sekä ympäristön osuutta mekaanisesti korostavia malleja että biologistista elämänkaariajattelua. Aikuiskasvatus tulisi kirjoittajan mukaan liittää elämänprosessien tutkimiseen.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Feb 15, 1983
Viittaaminen
Häyrynen, Y.-P. (1983). Elämänprosessi ja oppiminen. Aikuiskasvatus, 3(1), 4–9. https://doi.org/10.33336/aik.96263