Vanhusten oppiminen psykologisen tutkimuksen valossa

  • Jan-Erik Ruth Suomen Akatemia
Avainsanat: ikääntyneet [http://www.yso.fi/onto/yso/p2433], oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p2945], oppimiskäsitykset [http://www.yso.fi/onto/yso/p6332], elinikäinen oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p6262], muisti (kognitio) [http://www.yso.fi/onto/yso/p2607], oppimiskyky [http://www.yso.fi/onto/yso/p11792], aikuisopiskelu [http://www.yso.fi/onto/yso/p10753], opiskelumotivaatio [http://www.yso.fi/onto/yso/p19163], informaatioteoriat [http://www.yso.fi/onto/yso/p14427], positivismi [http://www.yso.fi/onto/yso/p2927],

Abstrakti

Artikkeli on katsaus vanhusten oppimista käsittelevään tutkimukseen, ja siinä kuvataan tutkimuslähtökohtien ja -menetelmien sekä tulosten kehitystä. Artikkelissa katsotaan tähänastisen oppimistutkimuksen diskriminoineen vanhuksia. Nyt tarvitaan uusia laajempia tutkimusmetodeja, jotka antavat laajempaa tietoa ihmisen koko elämänkaaren aikaisesta kehityksestä.

Kirjoittajan esittely

Jan-Erik Ruth, Suomen Akatemia
Ph.D., Suomen Akatemian tutkija
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Feb 15, 1983
Viittaaminen
Ruth, J.-E. (1983). Vanhusten oppiminen psykologisen tutkimuksen valossa. Aikuiskasvatus, 3(1), 9–14. https://doi.org/10.33336/aik.96264