Kulutuksesta tuottavuuden ja tehokkuuden osatekijäksi
työnantajien koulutusajattelun muuttuminen
Avainsanat:
työpaikkakoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p299], työssäoppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p10225],
Abstrakti
Artikkelissa analysoidaan, minkälaisille paradigmoille työnantajien koulutusajattelu on maassamme perustunut viime sotien jälkeisenä aikana. Koulutusajattelussa erotetaan sosiaalipoliittisen, koulutuksen taloustieteellisen ja henkilöstöhallinnollisen paradigman kaudet. Vaikka nämä kaudet eivät erotu käytännössä toisistaan aivan selvärajaisesti, niin yleisellä tasolla niiden erottaminen on suhteellisen selkeää. Nykyisin yritysten koulutustoimintaa ohjaavat entistä enemmän tehokkuus- ja taloudellisuustavoitteet, mistä on ollut seurauksena työvoiman kvalifikaatioiden polarisaatiokehitys.
Viittaaminen
Tuomisto, J. (1986). Kulutuksesta tuottavuuden ja tehokkuuden osatekijäksi: työnantajien koulutusajattelun muuttuminen. Aikuiskasvatus, 6(2), 80–85. https://doi.org/10.33336/aik.96443