Aikuiskasvatuksen tiedeluonteesta

  • Kjell Rubenson Linköpings universitet
Avainsanat: aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], kasvatustiede [http://www.yso.fi/onto/yso/p4537], tutkimus [http://www.yso.fi/onto/yso/p183], poikkitieteisyys [http://www.yso.fi/onto/yso/p11917]

Abstrakti

Artikkelissa analysoidaan aikuiskasvatustutkimuksen kehitystä eri puolilla maailmaa sekä käsitellään joitakin ongelmia, jotka liittyvät tähän tutkimuskenttään. Artikkeli perustuu Törnebohmin aluekäsitykseen, jonka mukaan mitä tahansa tieteenalaa voidaan tietoteoreettisella tasolla kuvata sen kattaman alueen termein. Kirjoittajan mukaan aikuiskasvatustutkimus joutuu vastaamaan kritiikkiin, jota ovat esittäneet toisaalta käytännön aikuiskasvattajat ja toisaalta akateemiset piirit. Kentän syytökset relevanssin puutteesta johtuvat kirjoittajan mielestä tutkimukseen kohdistuneista "vääristä" odotuksista. Kenttä odottaa vastauksia käytännön työssä tulleisiin ongelmiin. Akateemisten piirien epäilyihin aikuiskasvatuksen tiedeluonteesta voitaisiin kirjoittajan käsityksen mukaan vastata siten, että aikuiskasvatusta pyrittäisiin tietoisesti kehittämään poikkitieteellisenä tutkimusalueena. Sitä voitaisiin kuvata poikkitieteellisen tutkimusalueen "ytimeksi", jota ympäröivät eri tieteenalat. Näin liitettäisiin yhteen kaksi perinteistä näkemystä: aikuiskasvatus käytännönläheisenä tieteenä ja aikuiskasvatus perinteisenä tieteellisen tutkimuksen alueena.

Kirjoittajan esittely

Kjell Rubenson, Linköpings universitet

fil.tri, Linköpingin yliopiston aikuiskasvatuksen professori

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
May 15, 1988
Viittaaminen
Rubenson, K. (1988). Aikuiskasvatuksen tiedeluonteesta. Aikuiskasvatus, 8(2), 4–12. https://doi.org/10.33336/aik.96553