Siirtymätila aikuiskoulutuksen itseymmärryksen välineenä

  • Karin Filander Tampereen yliopisto

Abstrakti

Artikkelin lähtökohtana on huomio, jonka mukaan aikuiskoulutukseen erikoistuneet yksiköt joutuvat tarkentamaan omaa suhdettaan työelämän muutokseen. Roolipohdinnoissa tarvitaan itseymmärryksen välineitä. Artikkelissa rinnastetaan kaksi mahdollista lähtökohtaa koulutustoiminnalle, joista toinen hakee läheistä suhdetta kehittämiseen. Toinen alustavasti hahmoteltu toimintakehys voidaan löytää siirtymätilatarkastelun avulla. Artikkelin mukaan on aikuiskoulutusta hahmotettu harvemmin tilana, jonka aikana luodaan tiedon ja toiminnan uudelleenrakenteistumisen edellytyksiä. Aikuiskoulutustoimintaa voidaan arvioida myös uuden tiedon tuottamisen mahdollistavana verkostona, joka syntyy siirtymätilassa rakennettavien yhteistyörakenteiden avulla. Artikkelin tarkoituksena on virittää aikuiskoulutuksen suunnittelijat, toteuttajat ja tutkijat pohtimaan toimintamuodon rajoitusten lisäksi myös sen mahdollisuuksia.

Kirjoittajan esittely

Karin Filander, Tampereen yliopisto
tutkija, FK, Työelämän tutkimuskeskus, Tampereen yliopisto
Viittaaminen
Filander, K. (1992). Siirtymätila aikuiskoulutuksen itseymmärryksen välineenä. Aikuiskasvatus, 12(4), 216–220. https://doi.org/10.33336/aik.96842