Työttömille koulutusta

miksi ja minkälaista?

Avainsanat: työttömät [http://www.yso.fi/onto/yso/p7708], työllisyyskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p4162], työllistäminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p8014], koulutustavoitteet [http://www.yso.fi/onto/yso/p25781], vaikutukset [http://www.yso.fi/onto/yso/p795], asennemuutos [http://www.yso.fi/onto/yso/p18950], työelämävalmiudet [http://www.yso.fi/onto/yso/p21989]

Abstrakti

Työttömille koulutuksen anti kiteytyy seuraavina valmiuksina: työllistyvyyttä edistävät valmiudet, joustovalmiudet, selviytymistaidot, yhteiskunnallinen ymmärrys, vapaa-ajan käyttöön liittyvät taidot, tieto vaihtoehtoisista mahdollisuuksista, mahdollisuuksien luomisen taidot. Tavoitteet tarkastellaan asetelmassa, jossa perusulottuvuudet ovat suhde vallitseviin oloihin (ideologia) ja tavoiteltujen vaikutusten pääasiallinen kohde ( orientaatio). Koulutuksen keskeisin yhteiskunnallinen rooli liittyy sen tehtävään valikoida ihmiset työmarkkinoille ja yhteiskuntahierarkiaan. Paljolti juuri tästä koulutus saa myös yhteiskunnallisen integroijan ja uusintajan roolinsa. Kouluttautumisen motiivit ovat individualistiset, samoin kuin hankitun tutkinnon varassa solmittava palkkatyösuhdekin on yksilökohtainen. Tulevaisuutta ennakoiden kysytään: Miten arvioidaan työttömille suunnatun koulutuksen laatua ja tuloksellisuutta sellaisessa mahdollisessa tulevaisuudessa, jossa useamman sadantuhannen työhalukkaan kansalaisen työllistyminen palkkatyöhön on rakenteellisesti mahdoton tehtävä? Mikä on työtä vaille jäävän yhteiskuntaluokan koulutuksen sisältö ja olemus?

Kirjoittajan esittely

Heikki Silvennoinen, Turun yliopisto

tutkija, VTL, Koulutussosiologian tutkimuskeskus, Turun yliopisto

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Sep 15, 1993
Viittaaminen
Silvennoinen, H. (1993). Työttömille koulutusta: miksi ja minkälaista?. Aikuiskasvatus, 13(3), 164–171. https://doi.org/10.33336/aik.96890