Oppimisen paradokseja myöhäismodernissa

  • Peter Jarvis University of Surrey
Avainsanat: oppimiskäsitykset [http://www.yso.fi/onto/yso/p6332], epävarmuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p1722], modernismi [http://www.yso.fi/onto/yso/p5001]

Abstrakti

Moderni syntyi läntisessä Euroopassa renessanssin muodossa, tieteellisten keksintöjen ja järjenmukaisuuden aikana. Välineellisestä rationalismista tuli uuden ajan perusta. Se synnytti industrialismin, kapitalismin sekä uskon kehitykseen ja järjestelmän ylivoimaisuuteen. Siihen ankkuroitui myös opettajan asiantuntemukseen ja auktoriteettiin sekä totuuden olemassaoloon pohjautuva käsitys oppimisesta. Nyt moderni kyseenalaistetaan kautta koko läntisen maailman. Elämme myöhäisen modernin aikaa, missä joitakin postmodernin ajan piirteitä alkaa tulla esille. Todellisuudesta itsestään on tullut ongelma ja elämässä on vähemmän varmuuksia. Sen myötä käsitys oppimisesta oikeiden vastausten omaksumisena on joutunut kyseenalaiseksi. Artikkelissa kuvataan muutamia tällaisia ajallemme ominaisia oppimisen paradokseja.

Kirjoittajan esittely

Peter Jarvis, University of Surrey

tohtori, Surreyn yliopiston kasvatustieteen laitoksen vanhempi lehtori; International Journal of Lifelong Education ‑lehden toinen päätoimittaja

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Sep 15, 1993
Viittaaminen
Jarvis, P. (1993). Oppimisen paradokseja myöhäismodernissa. Aikuiskasvatus, 13(3), 181–187. https://doi.org/10.33336/aik.96892