Nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen rakentaa resilienssiä varhaisnuoruudessa
Avainsanat:
haavoittuvuus, arjen resilienssi, varhaisnuoruus, vuorovaikutus, ihmissuhteetAbstrakti
- Valtaosa varhaisnuorista voi hyvin, mutta eriarvoistumiskehitys ja haavoittuvuustilanteiden
kasautuminen muodostavat kasvavan yhteiskunnallisen haasteen. - Väitöstutkimukseni punaisena lankana kulkee ymmärrys haavoittuvuuden ja resilienssin
rakentumisesta vuorovaikutuksessa ja ihmissuhteissa. - Vanhemman luottamus kykyynsä selviytyä vanhemmuuden haasteista ja se, ettei hän koe
jäävänsä yksin, heijastuu myönteisesti varhaisnuoren valmiuksiin solmia ja ylläpitää
merkityksellisiä ihmissuhteita. - Oppilaan tarpeisiin joustavasti sovitettu tunnetuki vahvistaa sinnikkyyttä ja myönteisyyttä
oppimisessa. - Haavoittuvuustilanteiden ennaltaehkäisemiseksi ja lievittämiseksi tarvitaan ymmärrystä ja
ratkaisuja, jotka ulottuvat vuorovaikutteisiin systeemeihin kaikilla tasoilla: perhe- ja
kouluympäristöistä yhteisöihin ja yhteiskunnalliseen kontekstiin laajemmalti. - Meistä jokaisella on suuri merkitys siinä, että jokainen varhaisnuori voi tulla arjen
kohtaamisissa nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi.
Viittaaminen
Salo, A.-E. (2023). Nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen rakentaa resilienssiä varhaisnuoruudessa. Kasvun tuki -aikakauslehti, 3(1). https://doi.org/10.61259/kt.130413