Nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen rakentaa resilienssiä varhaisnuoruudessa

Kirjoittajat

  • Anne-Elina Salo KT, erikoistutkija, EduRESCUE- ja TOVE-hanke, Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos tutkijatohtori, Right to Belong-hanke, Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos

Avainsanat:

haavoittuvuus, arjen resilienssi, varhaisnuoruus, vuorovaikutus, ihmissuhteet

Abstrakti

  • Valtaosa varhaisnuorista voi hyvin, mutta eriarvoistumiskehitys ja haavoittuvuustilanteiden
    kasautuminen muodostavat kasvavan yhteiskunnallisen haasteen.
  • Väitöstutkimukseni punaisena lankana kulkee ymmärrys haavoittuvuuden ja resilienssin
    rakentumisesta vuorovaikutuksessa ja ihmissuhteissa.
  • Vanhemman luottamus kykyynsä selviytyä vanhemmuuden haasteista ja se, ettei hän koe
    jäävänsä yksin, heijastuu myönteisesti varhaisnuoren valmiuksiin solmia ja ylläpitää
    merkityksellisiä ihmissuhteita.
  • Oppilaan tarpeisiin joustavasti sovitettu tunnetuki vahvistaa sinnikkyyttä ja myönteisyyttä
    oppimisessa.
  • Haavoittuvuustilanteiden ennaltaehkäisemiseksi ja lievittämiseksi tarvitaan ymmärrystä ja
    ratkaisuja, jotka ulottuvat vuorovaikutteisiin systeemeihin kaikilla tasoilla: perhe- ja
    kouluympäristöistä yhteisöihin ja yhteiskunnalliseen kontekstiin laajemmalti.
  • Meistä jokaisella on suuri merkitys siinä, että jokainen varhaisnuori voi tulla arjen
    kohtaamisissa nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi.
Osasto
Tutkimusartikkeli

Julkaistu

2023-06-07

Viittaaminen

Salo, A.-E. (2023). Nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen rakentaa resilienssiä varhaisnuoruudessa. Kasvun tuki -aikakauslehti, 3(1). https://doi.org/10.61259/kt.130413