Digitaalisten terveyspalveluiden käytön haasteet ja rajoitteet 75 vuotta täyttäneiden kansalaisten kokemana
Avainsanat:
digitalisaatio, sähköiset terveyspalvelut, ikääntyneet, käyttäjäkokemuksetAbstrakti
Julkiset terveyspalvelut ovat digitalisoituneet nopeasti niin Suomessa kuin muualla maailmalla. Muutoksen taustalla on pyrkimys palveluiden parempaan saavutettavuuteen ja kansalaisten osallistamiseen oman terveyden seurannassa ja hoidossa. Samanaikaisesti merkittävä osa iäkkäimmästä väestöstä uhkaa jäädä niiden ulkopuolelle. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella millaisia haasteita ja rajoitteita 75 vuotta täyttäneet kansalaiset kokevat digitaalisia terveyspalveluita käyttäessään, ja millaisia tekijöitä niiden taustalla on. Tutkimusaineistona on käytetty laadullisia haastatteluja (N=24), joiden yhteydessä hyödynnettiin media-go-along -menetelmää. Tulokset osoittavat digitaalisten terveyspalvelujen käytön haasteiden ja rajoitteiden liittyvän erityisesti verkkosivujen kehnoon käytettävyyteen, digitaalisen ajanvarauksen ongelmiin sekä digipalveluiden koettuun kasvottomuuteen ja reaaliaikaisuuden puutteeseen. Lisäksi digitaalisten palveluiden käyttöä haastoivat tai rajoittivat yksilöön liittyvinä tekijöinä digiosaamisen ja -välineiden puute, haluttomuus käyttää digitaalisia palveluita sekä fyysiset ja kognitiiviset muutokset. Tutkimus tuottaa uutta tietoa siitä, miten julkisten digitaalisten terveyspalveluiden käyttäjäläheisyys todellisuudessa toteutuu iäkkäiden käyttäjäryhmien näkökulmasta ja tuo näkyviin tarpeen kiinnittää entistä enemmän huomiota digitaalisten palveluiden saavutettavuuteen osana palveluiden suunnittelua ja kehittämistä.

Viittaaminen
Rahoittajat
-
Familjen Kamprads Stiftelse
Apurahojen tunnistenumerot Rahoituspäätös 20212004