Syömishäiriöpotilaiden ravitsemushoidon potilastyytyväisyyskysely – kehittäminen ja pilotointi
Avainsanat:
potilastyytyväisyys, ravitsemushoito, syömishäiriötAbstrakti
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää syömishäiriöpotilaiden ravitsemushoidon potilastyytyväisyyskysely,jota ravitsemusterapeutit voivat käyttää arvioidakseen ja kehittääkseen ravitsemushoidon laatua. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää potilastyytyväisyyskyselyn käytettävyyttä sekä syömishäiriöpotilaiden tyytyväisyyttä ravitsemushoitoon. Potilastyytyväisyyskysely kehitettiin hyödyntäen kirjallisuutta ja syömishäiriöpotilaita hoitavien ravitsemusterapeuttien (n=4) teemahaastatteluja, joissa löydettiin viisi syömishäiriön laadukkaan ravitsemushoidon järjestelyyn ja toteutukseen liittyvää osatekijää: hoidon järjestelyt, ravitsemusterapeutin valmiudet, ohjauksen asiasisältö, sen tunneulottuvuus ja toteutustapa. Kysymyslomake kattaa em. osatekijät ja sisältää yhteensä 32 suljettua ja kolme avointa kysymystä. Kyselylomakkeeseen vastasi 22 iältään 13–57-vuotiasta syömishäiriöpotilasta kahdeksasta eri terveydenhuollon yksiköstä eri puolelta Suomea. Enemmistö vastanneista oli naisia (91 %) ja sairasti laihuushäiriötä (68 %). Potilastyytyväisyyskyselyyn vastanneet syömishäiriöpotilaat olivat keskimäärin hyvin tyytyväisiä ravitsemusterapeutin toteuttamaan ravitsemushoitoon. Potilastyytyväisyyskyselyn toimivuuden arvioimiseksi kehitettiin käyttötyytyväisyyskysely, johon vastasi seitsemän ravitsemusterapeuttia ja 19 syömishäiriöpotilasta. Sekä ravitsemusterapeutit että potilaat pitivät tutkimuksessa kehitettyä potilastyytyväisyyskyselyä tärkeitä teemoja mittaavana ja kattavana. Tosin ravitsemusterapeutit kokivat kyselyn pituuden rajoittavan sen käytettävyyttä potilastyössä. Ravitsemusterapeuttien mielestä potilastyytyväisyyskysely olisi hyödyksi oman työn kehittämisessä ja he olisivat myös halukkaita käyttämään sitä työssään.