Sairaalahoidon laatu - potilaan näkökulma: mittarin testaus suomalaisella aineistolla
Abstract
Artikkelissa kuvataan 'Sairaalahoidon laatu — potilaan näkökulma' -mittarin validiteettia ja reliabiliteettia sekä pohditaan mittarin käyttöarvoa. Lomake oli vastaajan kannalta selkeä ja nopea täyttää. Luotettavuusanalyysi ei tuottanut ristiriitaista tietoa sairaalta tai vähän koulutetuilta henkilöiltä, vaikkakin puuttuvien tietojen määrä vaihteli koulutuksen, hoitoajan ja hoitopaikan perusteella. Yksittäisiä kysymyksiä koskeva analyysi osoitti, että lomakkeen kysymykset olivat melko homogeenisia. Myös mittarin pysyvyys ja vastaavuus olivat hyviä. Sen sijaan mittarin teoreettinen rakenne oli faktorianalyysin perusteella epäjohdonmukainen. Mittari ei myöskään tunnistanut eroja eri paikoissa tai aikoina tuotetuista aineistoista, mikä saattaa heikentää sen todellista käyttöarvoa toiminnan kehittämisessä.