Satakunnasta Baleaareille
Kokemuksia tietotekniikan hyödyntämisestä kahden EU-alueen terveydenhuollossa
Abstract
Artikkelissa vertaillaan kahden EU-alueen, Satakunnan ja Baleaarien pääsaari Mallorcan, terveydenhuoltoalan työntekijöiden suhdetta tietotekniikkaan. Terveydenhuollon palvelujärjestelmää tarkastellaan toimijaverkoston teoriaan pohjautuen aineellisina heterogeenisina verkostoina, joissa ihmisten välinen vuorovaikutus organisoituu erilaisten materiaalien, kuten koneiden, laitteiden, tietojärjestelmien, ohjelmien, rahan ja rakennusten välityksellä.
Vertailu koskee toimintatapojen tietoteknistä välineistön käyttöä, suhtautumista tietotekniikkaan sekä tietoteknistä koulutusta ja osaamista. Tietotekninen perusinfra oli alueilla varsin samanlainen, mutta Satakunnassa tietoa siirrettiin organisaatioiden sisällä sähköisessä muodossa kattavammin. Myös tiedonsiirto sähköisessä muodossa organisaatiorajojen yli oli Satakunnassa ajankohtaisempi asia.
Usko tietotekniikkaan oli lähes ehdotonta kummallakin alueella. Tietotekniikkaan kohdistuneissa asenteissa ei ollut suuria eroja. Satakunnassa oltiin kuitenkin jossain määrin riippuvaisempia tietotekniikasta. Tietotekniikkaan liittyvä koulutus oli Satakunnassa organisoidumpaa, mutta kummankin alueen työntekijät olivat oppineet käyttämään tekniikkaa pääasiassa oman työnsä ohessa.