Asiakkaiden valinnanvapauden toteutuminen Suomen terveydenhuollossa
Abstract
Lainsäädännön tasolla erilaiset potilaan oikeudet toteutuvat Suomessa melko hyvin, lukuun ottamatta valinnanvapauksia. Terveydenhuollon käytännössä potilaan oikeudet ja valinnanvapaudet toteutuvat puutteellisesti. Parhaiten toteutuvat ne oikeudet ja valinnanvapaudet, joista on säädetty suoraan laissa.
Suomalaisten näkemyksiä potilaan oikeuksien ja valinnanvapauksien tarkkuudesta ja niiden toteutumisesta terveydenhuollon käytännössä tutkittiin kyselytutkimuksella (N=1517, vastausprosentti 51), jonka vastaajat muodostavat edustavan otoksen 18–75-vuotiaista suomalaisista.
Potilaan oikeuksien ja valinnanvapauksien toteutumisessa on suuria eroja terveyskeskusten, sairaaloiden ja yksityisen sektorin välillä. Yleisesti ottaen oikeudet toteutuvat parhaiten yksityisellä sektorilla ja heikoimmin sairaaloissa.
Palvelujen käyttöön, tiedonsaantiin ja muistutuksen tekoon liittyvät potilaan oikeudet toteutuvat suomalaisten mielestä jo nyt sangen hyvin, 60–80 prosenttisesti. Hoitomenetelmien valintaan liittyvät oikeudet toteutuvat hieman tätä heikommin. Valinnanvapauteen liittyvät oikeudet toteutuvat kaikkein heikoimmin. Julkisella sektorilla potilaan oikeus valita hoitava lääkäri, hoitopaikka ja hoidon ajankohta toteutuu 20–35 prosenttisesti ja yksityisellä sektorilla 70–80 prosenttisesti.
Kolme tärkeimpänä pidettyä potilaan oikeutta ovat: oikeus saada hoitoa silloin, kun sitä tarvitsee, oikeus saada riittävän tietoa terveydentilasta, hoitovaihtoehdoista ja niiden todennäköisestä toteutumisesta, sekä oikeus hyvään kohteluun. Valinnanvapaudet eivät sijoitu vastaajien arvostuksissa kärkipäähän. Tärkeimpänä pidetty oikeus valita terveyskeskuslääkäri sijoittui 12. sijalle listalla, joka kattoi 17 erilaista potilaan oikeutta ja valinnanvapautta.
Eniten potilaan oikeuksia voidaan parantaa lisäämällä asiakkaan valinnanvapautta; asiakkaan mahdollisuuksia valita hoitava lääkäri, hoitopaikka ja hoidon ajankohta.