Lastenneuvolatoiminnan muutokset Turussa

Vuosien 1992 ja 2001 asiakaskyselyiden vertailu

Kirjoittajat

  • Lea Hautala
  • Pirjo-Riitta Liuksila
  • Jouni Alin

Abstrakti

Yksi perusterveydenhuoltoomme kohdistuvista ajankohtaisista haasteista on lastenneuvolatoiminnan kehittäminen vastaamaan paremmin lasten ja lapsiperheiden tarpeita. Turun kaupungin terveydenhuollossa käynnistettiin vuonna 1988 pitkäaikainen seurantatutkimus, jonka tarkoituksena on kartoittaa ja seurata lastenneuvolan asiakkaiden kokemuksia, odotuksia, toiveita ja tyytyväisyyttä neuvolatoiminnan osalta. Artikkelissa kuvataan vuoden 2001 kyselyn tuloksia ja verrataan niitä vuoden 1992 tuloksiin. Kysely osoitettiin 6,5 % turkulaisten lastenneuvoloiden eri ikäryhmiin kuuluvien lasten vanhemmista. Kyselylomakkeita jaettiin 755 ja vastausprosentiksi tuli 78 % (n = 587). Aineisto analysoitiin tilastollisesti. Tyytyväisyys lastenneuvolatoimintaa kohtaan oli lisääntynyt. Kehittämistoimina esitettiin neuvolalääkärin vastaanottoaikaa pidennettäväksi ja hammashoidon vastaanottoja lisättäviksi. Terveysneuvontaa toivottiin kohdennettavan lapsen kasvatukseen ja kehitykseen sekä vanhemmuuteen ja parisuhteeseen. Lisäksi toivottiin pienryhmätoimintaa ja luentoja.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2003-02-01

Viittaaminen

Hautala, L., Liuksila, P.-R., & Alin, J. (2003). Lastenneuvolatoiminnan muutokset Turussa: Vuosien 1992 ja 2001 asiakaskyselyiden vertailu. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 40(2), 93–106. https://doi.org/10.23990/sa.152292