Oppilaiden arviot peruskoulun yläasteen työoloista
Abstract
Koulun psykososiaalinen ja fyysinen työympäristö vaikuttavat samanaikaisesti lähes miljoonan suomalaisen terveyteen ja hyvinvointiin. Kouluympäristön tulisi tukea sekä oppilaiden että henkilöstön terveyttä ja työkykyä. Kaikilla kouluyhteisön jäsenillä tulisi olla mahdollisuus osallistua työolojensa kehittämiseen. Toistaiseksi on puuttunut työpaikkaselvitysmenetelmä, joka huomioisi kaikki koulussa työskentelevät. Artikkelissa esitetään tuloksia oppilaiden (N=1432) arvioimista koulutyöoloista ja niiden yhteydestä koettuun kouluhyvinvointiin peruskoulun kahdeksasilla luokilla. Työympäristön arviointilomakkeisto perustuu ruotsalaiseen Skolmiljö 2000-lomakkeistoon. Oppilaat arvioivat parhaimmaksi koulutyöoloistaan "terveyden ja turvallisuuden edistämisen". Hieman vähemmän pisteitä saivat "yhteistyö ja ilmapiiri", "kannustus ja tuki pulmatilanteissa", "koulutyöjärjestelyt" ja "fyysinen työympäristö". Heikoimmiksi koettiin "osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet". Käytetty kyselylomakkeisto auttaa tunnistamaan työympäristön kehittämiskohteita ja mahdollistaa oppilaiden osallistumisen fyysisten ja psykososiaalisten koulutyöolojen kehittämiseen.