Koulutus ammatillisten arvojen ja tietorakenteen kehittäjänä sosiaali- ja terveysalalla
Abstract
Tässä tutkimuksessa arvioitiin pitkittäistutkimuksella sekä koe- ja kontrolliryhmäasetelmalla sosiaali- ja terveysalan koulutuksen vaikutuksia opiskelijoiden (myöhemmin työntekijöiden) näkemyksiin työtä ohjaavista arvoista, tiedon merkittävyydestä oppimisessa ja ammatin hallinnassa sekä tiedon käytöstä opetuksessa ja työssä. Koeryhmien tutkittavat osallistuivat koulutukseen, joka painotti teoreettista pohjaa sekä aktiivista tiedonhankintaa ja -prosessointia.
Tulokset osoittivat, että ihmisarvo ja yksilöllisyys olivat sekä sosiaali- että terveysalan koe- ja kontrolliryhmissä tärkeimpiä arvoja. Koulutuksen aikana tutkimustiedon merkittävyys vahvistui koeryhmissä, mutta väheni kontrolliryhmissä. Koeryhmät arvioivat tutkimustiedon käyttöä opetuksessa yleisemmäksi kuin kontrolliryhmät.
Työkokemuksen aikana molemmissa ryhmissä, sosiaali- ja terveysalalla, lisääntyi kokemukseen perustuvan tiedon merkittävyys ja käyttö. Samaan aikaan tutkimustiedon merkittävyys kuitenkin heikkeni. Tulokset korostavat, että ammatillisen koulutuksen tehtävänä on painottaa tiedon eri lajien integroinnin taitoja ja varmistaa, että koulutuksen vaikutukset ovat pitkäkestoisia ammatillisen tietoperustan kehittymiseksi.