Opiskelua työn ja perheen siivittämänä vai ristipaineessa?
Abstrakti
Artikkelissa tutkitaan opiskelun yhteensovittamista työhön ja perhe-elämään rooliristiteorian ja täydentävien roolien näkökulmasta. Ovatko työ- ja perhe-elämän roolit ristiriidassa opiskelun kanssa ja aiheuttaako tämä ristiriita stressiä? Entä lieventävätkö työn ja perhe-elämän mahdollistamat resurssit rooliristiriitoja ja stressiä? Tutkimuksen aineisto (n=365) on kerätty kyselylomakkeilla kahden yliopistokeskuksen opiskelijoilta, joista osa sovittaa yhteen kolmea eri elämänaluetta (opiskelu, työ, perhe), osa kahta ja osalla ei ole vielä opiskelun lisäksi muita toiminta-areenoita elämässään. Aineistoa on analysoitu ristiintaulukoimalla ja kaksisuuntaisella varianssianalyysilla. Tulokset tukevat sekä rooliristiriitateoriaa että täydentävien roolien teoriaa. Eri elämänalueiden roolit kilpailevat opiskelijoiden ajasta. Perheelliset opiskelijat vähentävät vastentahtoisesti perheensä kanssa viettämäänsä aikaa opiskelun vuoksi. Toisaalta he vähentävät myös opiskeluaikaansa perheensä ja ansiotyönsä vuoksi. Tällaisten vastentahtoisten valintojen vuoksi opiskelijoista tuntuu raskaalta sovittaa yhteen eri elämänalueitaan. Kokoaikatyötä tekevillä ja perheellisillä opiskelijoilla on kuitenkin vähemmän stressioireita kuin muilla opiskelijoilla. Tulos on yllättävä rooliristiriitateorian kannalta, mutta ei täydentävien roolien näkökulmasta. Kokoaikatyötä tekevillä ja perheellisillä opiskelijoilla on käytettävissään resursseja, jotka auttavat heitä selviytymään roolien ristipaineessa. Tällaisia resursseja ovat jo ennen nykyisiä opintoja hankittu korkea-asteen tutkinto, kokoaikatyö, nykyisten opintojen liittyminen työhön ja muita opiskelijoita selvästi suuremmat tulot.