Opettajan ja opiskelijan vuorovaikutussuhde etäopetuksessa

  • Eila T. Öhrmark Kansanvalistusseura
Avainsanat: opettaja-oppilassuhde [http://www.yso.fi/onto/yso/p1050], etäopetus [http://www.yso.fi/onto/yso/p542], kirjeopistot [http://www.yso.fi/onto/yso/p540], vuorovaikutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10591], etäopiskelu [http://www.yso.fi/onto/yso/p1267]

Abstrakti

Artikkelissa käsitellään etäopetuksen opiskelija–opettaja vuorovaikutussuhdetta, tekijöitä, joista vuorovaikutussuhde muodostuu ja sen yhteyksiä opiskelumotivaatioon. Tarkasteluaineistona on ollut Kansanvalistusseuran Kirjeopiston kokemustieto sekä etäopetusta käsittelevä kirjallisuus. – Kokemukset ja tutkimustulokset ovat pääosin samansuuntaisia. Opettaja–opiskelija vuorovaikutussuhde koetaan tärkeäksi. Toisaalta opettaja–opiskelija suhteen yhteys opiskelumotivaatioon jää avoimeksi. Teknologisen kehityksen vaikutus etäopetuksen vuorovaikutussuhteeseen näyttää herättävän optimistisia ja opiskelijan autonomisuuden lisääntymiseen liittyviä odotuksia, mutta myös eri suuntaisia oletuksia. Nämä alueet tarjoaisivat kiinnostavia kohteita tutkimukselle.

Kirjoittajan esittely

Eila T. Öhrmark, Kansanvalistusseura
fil.kand., Kansanvalistusseuran Kirjeopiston rehtori
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
syys 15, 1988
Viittaaminen
Öhrmark, E. T. (1988). Opettajan ja opiskelijan vuorovaikutussuhde etäopetuksessa. Aikuiskasvatus, 8(3), 10–15. https://doi.org/10.33336/aik.96567