Näkökulmia faktantarkistuksen opettamiseen

Avainsanat: faktantarkistus [http://www.yso.fi/onto/yso/p29639], korkeakoulut [http://www.yso.fi/onto/yso/p1030], media [http://www.yso.fi/onto/yso/p2445], disinformaatio [http://www.yso.fi/onto/yso/p29444], digitaalinen media [http://www.yso.fi/onto/yso/p5575], sosiaalinen media [http://www.yso.fi/onto/yso/p20774], mediakasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p2070], medialukutaito [http://www.yso.fi/onto/yso/p14048]

Abstrakti

Faktantarkistuksen opetuksen tulee perustua ymmärrykseen median toimintalogiikasta sekä median, talouden ja politiikan yhteen kietoutumisesta. Asia ilmenee eurooppalaisessa Fact Checking -hankkeessa tehdyistä kyselyistä, jotka suunnattiin media-alan ammattilaisille ja korkeakouluissa faktantarkistusta opettaville.

Kirjoittajien biografiat

Mari Maasilta, Lapin yliopisto

YTT, mediatutkimuksen dosentti

 

Sirkku Kotilainen, Tampereen yliopisto

FT, professori, viestintätieteet, informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta

Kirsti Lempiäinen, Lapin yliopisto

YTT, professori, aikuiskasvatuksen sosiologia; opetuksen varadekaani / KTK, kasvatustieteellinen tiedekunta

 

 

Osasto
Näkökulmia käytäntöön
Julkaistu
Dec 8, 2024
Viittaaminen
Maasilta, M., Kotilainen, S., & Lempiäinen, K. (2024). Näkökulmia faktantarkistuksen opettamiseen. Aikuiskasvatus, 44(4), 290–294. https://doi.org/10.33336/aik.126161