Voiko kontemplatiivinen pedagogiikka haastaa konsumerismin?
Avainsanat:
kontemplatiivinen pedagogiikka, fenomenologinen harjoitus, diskursiivinen mieli, kuluttajakansalainen, tietoisuustaidot, valvetietoisuus, ekologinen tietoisuus, degrowth-ajattelu, mietiskely, konsumerismi, tietoinen läsnäolo, länsimainen kulttuuri, buddhalaisuus
Abstrakti
Kontemplatiivisilla harjoitteilla tuodaan idän meditatiivisia tietoisuustaitoja esimerkiksi työelämään ja kouluympäristöön. Tietoinen ja hyväksyvä läsnäolo eli mindfulness opettaa tyytyväisyyttä nykyhetkeen ja tarjoaa myös mahdollisuuden irtaantua kuluttajakansalaisen identiteetistä.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Feb 15, 2014
Viittaaminen
Pulkki, J. (2014). Voiko kontemplatiivinen pedagogiikka haastaa konsumerismin?. Aikuiskasvatus, 34(1), 4–16. https://doi.org/10.33336/aik.94070