Ammatillinen toimijuus työelämän muutosvirrassa

Avainsanat: ammatillinen toimijuus, opetussuunnitelmauudistus, muutosvirta, ammatilliset opettajat [http://www.yso.fi/onto/yso/p21826], työelämä [http://www.yso.fi/onto/yso/p16262], työssäoppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p10225], toimijuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p2335], muutos [http://www.yso.fi/onto/yso/p277], ammatillinen kehitys [http://www.yso.fi/onto/yso/p13158], ammatti-identiteetti [http://www.yso.fi/onto/yso/p12894], opetussuunnitelmat [http://www.yso.fi/onto/yso/p5140], väitöskirjat [http://www.yso.fi/onto/yso/p11614], lectio præcursoria, lektiot

Abstrakti

Työorganisaatioilta ja työntekijöiltä edellytetään jatkuvaa kehittymistä nykyajan työelämässä. Jatkuvan uudistamisen tuoksinnassa on oleellista pohtia ja tutkia, miten kehittäminen voi tapahtua kestävällä tavalla tukien yksilöiden aktiivista osallistumista, jaksamista ja identiteettityötä. Hallinnolliset määräykset ja ohjeistukset saattavat olla tehokkaita luomaan muutoksia työelämässä, mutta samalla uudistusten inhimilliset kärsimykset saattavat nousta liian suuriksi. – Katja Vähäsantasen väitöskirja Vocational teachers’ professional agency in the stream of change tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa 8.2.2013.

Kirjoittajan esittely

Katja Vähäsantanen, Jyväskylän yliopisto

KT, tutkijatohtori
Kasvatustieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto

Viittaaminen
Vähäsantanen, K. (2014). Ammatillinen toimijuus työelämän muutosvirrassa. Aikuiskasvatus, 34(2), 129–133. https://doi.org/10.33336/aik.94088