Yliopistopedagogiikan mahdollisuuksia muuttuvissa taideyliopistoissa
eron etiikka taidealan yliopistopedagogiikassa
Avainsanat:
yliopistopedagogiikka, taideala, taidekasvatus, taidekorkeakoulut, taidefilosofia
Abstrakti
Jäsennän artikkelissani eron filosofiasta nousevaa pedagogista lähestymistapaa, jonka nimeän taideperustaiseksi yliopistopedagogiikaksi. Siinä taiteen yliopistollista koulutusta tarkastellaan moninaisena ilmiönä, ja sen keskeinen lähtökohta on luoda mahdollisuus jäsentää kokemuksia tavalla, joka on ominaista taiteen alalla. Kokemus tulisikin ottaa yliopistopedagogiikan keskiöön keskustelun ja jakamisen mielessä. Kokemuksessa on arvokasta juuri henkilökohtaiset merkitykset, niiden jaettavuus ja kehiteltävyys.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Sep 15, 2009
Viittaaminen
Löytönen, T. (2009). Yliopistopedagogiikan mahdollisuuksia muuttuvissa taideyliopistoissa: eron etiikka taidealan yliopistopedagogiikassa. Aikuiskasvatus, 29(3), 176–189. https://doi.org/10.33336/aik.94194