Aikuiskasvatuksen arvolähtökohtien tarkastelua
Avainsanat:
aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], arvot [http://www.yso.fi/onto/yso/p1044], omaehtoisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p17690],
Abstrakti
Artikkelin lähtökohtana on kaksi aikuiskasvatuksen keskeistä arvodimensiota: opiskelu välineenä – itseisarvona ja omaehtoisuus – ulkoaohjautuvuus. Aikuiskasvatuksen yleiset arvolähtökohdat perustuvat humanismin perusajatuksille. Vapaa sivistystyö on perustanut toimintansa pitkälti juuri näille ajatuksille. Työelämän koulutuksessa ei arvolähtökohdista ole keskusteltu, vaan ne on johdettu suoraan teknokraattien asettamista tuottavuus ja tehokkuustavoitteista, jolloin koulutuksesta on tullut pelkkä väline näiden tavoitteiden edistämisessä. Ongelmana on, että osa vapaan sivistystyön ja työelämän koulutuksen piirissä toimivista aikuiskasvattajista noudattaa vain tunnollisesti ja tehokkaasti heille ulkoapäin annettuja arvoja ja tavoitteita pohtimatta itse lainkaan sitä, mitkä nämä arvot ovat ja mihin niiden noudattaminen johtaa.
Viittaaminen
Tuomisto, J. (1988). Aikuiskasvatuksen arvolähtökohtien tarkastelua. Aikuiskasvatus, 8(1), 19–28. https://doi.org/10.33336/aik.96534