Tiedonkäsityksen muutos ja opettajakoulutus?
Avainsanat:
tiedonkäsitys [http://www.yso.fi/onto/yso/p16981], ammatillinen opettajankoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p12051], työtoiminta [http://www.yso.fi/onto/yso/p18056],
Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan, millaiseen tietoon nykyinen työtoiminta voi pohjata ja millaista oppimista työtoiminta edellyttää. Artikkelissa on kuvattu lisäksi Suomen Liikemiesten Kauppaopistossa opettajakoulutuksen yhteydessä kehiteltyjä työvälineitä, joiden avulla opettaja pystyy suunnittelemaan opetustaan niin, että työtoimintaan perustuva tiedonkäsitys tulisi oppimisesta parhaiten otettua huomioon. Kirjoittajat toivovat entistä enemmän keskustelua käytävän tiedonkäsityksestä. Oppimisen/opetuksen ilmentämä tiedonkäsitys on seikka, joka tulisi ottaa huomioon tehtäessä koulupoliittisia päätöksiä. Erityisen tärkeää on käydä tätä keskustelua siten, että keskustellaan opetuksen mahdollisimman konkreettisella tasolla.
Viittaaminen
Peisa, S., & Kinnunen, P. (1990). Tiedonkäsityksen muutos ja opettajakoulutus?. Aikuiskasvatus, 10(4), 228–233. https://doi.org/10.33336/aik.96709