Behavioristisesta oppimiskäsityksestä reflektiiviseen

Koulutustutkimus valinkauhassa

  • Maijaliisa Rauste-von Wright Tampereen yliopisto
Avainsanat: ihmiskuva [http://www.yso.fi/onto/yso/p11166], behaviorismi [http://www.yso.fi/onto/yso/p7697], oppimiskäsitykset [http://www.yso.fi/onto/yso/p6332],

Abstrakti

Vaikka kansainvälisen tiedeyhteisön piirissä on siirrytty käsittelemään oppimis/opetusprosessia vuorovaikutuksena, vallitsee meillä koulutustutkimuksen alueella elinvoimaisena behavioristisen ihmiskuvan piilovaikutus ja perinne. Niinpä oppimis/opetusprosessin problematisointiin ei ole liiemmälti tunnettu tarvetta. Tehokkaan oppimisen edellytyksenä on kuitenkin, että oppijalla on oppimaan oppimisen valmiuksia ja ns. itsereflektiivisiä taitoja. Niillä tarkoitetaan yksilön valmiuksia ymmärtää omaa toimintaansa sekä ohjata ja korjata sitä.

Kirjoittajan esittely

Maijaliisa Rauste-von Wright, Tampereen yliopisto
kasvatustieteen apulaisprofessori, Tampereen yliopisto
Viittaaminen
Rauste-von Wright, M. (1991). Behavioristisesta oppimiskäsityksestä reflektiiviseen: Koulutustutkimus valinkauhassa. Aikuiskasvatus, 11(1), 4–12. https://doi.org/10.33336/aik.96717