Nousukaudesta lamaan, määrästä laatuun

koulutuksen laadun erilaiset merkitykset

Avainsanat: koulutuspolitiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p249], sponsorointi [http://www.yso.fi/onto/yso/p1759], ammattitaito [http://www.yso.fi/onto/yso/p9365]

Abstrakti

Koulutuksen korkea laatu on tavoite, jonka tärkeydestä kaikki tuntuvat olevan yhtä mieltä. Yhteinen sanasto ei kuitenkaan vielä tarkoita sitä, että koulutuspoliittisen laatukeskustelun kävijät puhuisivat samasta aiheesta. Laatu on käsitteenä moniselitteinen ja saa merkityksensä sen mukaan, mitä eri intressiryhmät koulutukselta haluavat. Nykyään koulutuksen laatua näyttää kuvaavan pienenevien resurssien ja kasvavien tavoitteiden epäsuhta: halvemmalla pitäisi saada parempaa. Artikkelissa käsitellään laadun eri merkityksiä. Laatua voi tutkimuksen kyky herättää mielenkiintoa ja uusia kysymyksiä, opiskelijoiden nopea valmistuminen, riittävien ja tarkoituksenmukaisten ammattitaitojen tuottaminen, resurssien tehokas käyttö, tai opiskelijan oppimisen määrä. Erilaiset käsitykset laadusta johtavat myös erilaisiin laadun arviointimenetelmiin. Viime aikoina on esitetty työelämään sijoittumista yhdeksi koulutuksen tuloksellisuuden, tai jopa laadun, osoittimeksi. Erikoistapauksena artikkelissa käsitellään työllistymistä korkeakoulutuksen laadun kriteerinä.

Kirjoittajan esittely

Taina Saarinen, Turun yliopisto

koulutussosiologian tutkimusyksikkö, Turun yliopisto

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
joulu 1, 1993
Viittaaminen
Saarinen, T. (1993). Nousukaudesta lamaan, määrästä laatuun: koulutuksen laadun erilaiset merkitykset. Aikuiskasvatus, 13(4), 228–232. https://doi.org/10.33336/aik.96903