Laaja-alaisen osaamisen kuvaukset lukion opetussuunnitelmien perusteissa

Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua

Kirjoittajat

  • Paula Mattila Jyväskylän yliopisto
  • Karoliina Inha Jyväskylän yliopisto
  • Raili Hildén Helsingin yliopisto

Avainsanat:

laaja-alainen osaaminen, kompetenssi, opetussuunnitelman perusteet, lukiokoulutus

Abstrakti

Laaja-alainen osaaminen määritellään oppiainerajat ylittävinä tietoina ja taitoina, joita globaalistuvassa ja yhä moniarvoisemmassa maailmassa tarvitaan kulttuurisen, sosiaalisen, taloudellisen ja teknologisen hyvinvoinnin vahvistamiseksi. Artikkelissa kuvaamme ja analysoimme, miten laaja-alaista osaamista on kuvattu suomalaisissa lukion opetussuunnitelman perusteissa eri vuosikymmeninä. Laaja-alaisen osaamisen käsitettä lähestytään tarkastelemalla kansainvälisiä viitekehyksiä. Analysoimme aineistoa laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen keskeinen tulos on, että laaja-alaista osaamista on käsitelty varsin samankaltaisesti eri vuosikymmeninä laadituissa kansallisissa lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteissa. Laaja-alaisen osaamisen käsite on laajentunut ja sen rooli vahvistunut nykyaikaa lähestyttäessä. Kansallinen näkökulma on laajentunut globaaliin samalla kun kytkös oppiaineisiin on vaihdellut. Paikallisen toimeenpanon ohjeistusta on jatkuvasti tarkennettu. Löysimme myös yhtymäkohtia kansainvälisiin laaja-alaisen osaamisen määritelmiin. Kartoitus palvelee opetussuunnitelmatyöhön osallistuvia koulutuksen eri tasoilla ja tehtävissä.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2025-03-12

Viittaaminen

Mattila, P., Inha, K., & Hildén, R. (2025). Laaja-alaisen osaamisen kuvaukset lukion opetussuunnitelmien perusteissa: Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua. Kasvatus & Aika, 19(1), 28–51. https://doi.org/10.33350/ka.142679