Aitoja kohtaamisia koulussa
Kahdeksasluokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaan ja opettajan kohtaamisesta yläkoulun arjessa
Avainsanat:
dialogisuus, kohtaaminen, oppilaan ja opettajan kasvatusuhdeAbstrakti
Yläkoulusiirtymässä oppilaan kohtaamiset opettajien kanssa moninaistuvat ja yksittäisen kohtaamisen merkitys voi olla entistä tärkeämpi. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää nuorten kokemuksia oppilaan ja opettajan kohtaamisesta yläkoulun arjessa. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto koostuu yksilöhaastatteluista, joissa haastateltiin 15 kahdeksasluokkalaista nuorta. Aineistoa analysoitiin temaattisella analyysillä, reflektiivisellä otteella. Analyysin kautta saavutettiin kolme teemaa. Ensimmäisen teeman ytimessä ovat nuorten kokemukset opettajan kohtaamisesta koulun arjessa, missä ja miten sitä tapahtuu ja mitä he odottavat opettajalta kohtaamisen osalta. Toinen teema kertoo kohtaamiseen liittyvistä tunnekokemuksista, sekä kohtaamista mahdollistavista ja toisaalta sitä estävistä tekijöistä. Kolmas teema kiteyttää, kuinka oppilaan ja opettajan välinen kasvatussuhde toimii kohtaamisen lähtökohtana. Tulosten perusteella opettajan työ näyttäytyy kasvatustyönä, jossa suhteen luominen oppilaaseen mahdollistaa kohtaamisen ja dialogisuuden. Nuoret kokivat opettajan olevan vastuullisena osapuolena kohtaamisissa: nuorten mielestä opettajan tehtävänä on tukea oppilasta ja luoda mahdollisuus kohtaamiselle. Nuoret odottivat opettajien kohtaavan heidät yksilöinä, mutta totesivat samalla, että vain osa opettajista tekee koulun arjessa näin.

Viittaaminen
Copyright (c) 2025 Kasvatus & Aika

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.