Eläytymistarinat nuorten itsenäistymisen tulkkina
DOI:
https://doi.org/10.23990/sa.53609Abstrakti
Artikkelin tavoitteena on arvioida eläytymismenetelmää laadullisen aineiston keruumenetelmänä ja pohtia menetelmän käyttöön liittyviä luotettavuusnäkökohtia. Artikkeli pohjautuu Haverin (1) tutkimukseen, jossa selvitettiin 76 lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoiden käsityksiä itsenäistymisestä ja muuttamisesta lapsuudenkodista omaan kotiin. Tutkimukseen osallistujat kirjoittivat eläytymistarinat kahden eri kehyskertomuksen perusteella, jotka johdattelivat tarkastelemaan itsenäistä elämää, arkea ja sen toimivuutta onnistuneesta ja ei niin onnistuneesta näkökulmasta. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Eläytymismenetelmä tuotti rikkaan kerronnallisen aineiston, jonka avulla pystyttiin arvioimaan nuorten käsityksiä omaan kotiin muuttamisesta. Huolella toteutettuna eläytymismenetelmä tuottaa moniuloitteista aineistoa, jonka avulla voidaan tuoda analysoitavaksi jaettuja sosiaalisia ja kulttuurisia merkityksiä tutkittavasta ilmiöstä. Menetelmän nopeus, hyvä vastaanotto osallistujien keskuudessa ja analyysin monet mahdollisuudet puoltavat eläytymismenetelmän nykyistä laajempaa hyödyntämistä myös laadullisessa terveystutkimuksessa.Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Tekijänoikeudet julkaistavaksi hyväksyttyyn artikkeliin pysyvät kirjoittajille kustannussopimuksen mukaisesti. Tätä aineistoa saa jakaa, kopioida ja tulostaan Kopioston kopiointiluvan mukaisesti. Käsikirjoitus julkaistaan sähköisessä muodossa kustantajan valitsemalla alustalla.