Laihdu nopeasti, turvallisesti ja nälkää tuntematta
Laihdutusmainonta Seurassa 1948-2001
Abstrakti
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Seurassa vuosina 1948–2001 mainostettuja laihdutustuotteita sekä selvittää, minkälaisia lupauksia ja mielikuvia tuotteisiin liitetään. Tutkimusmetodina käytettiin määrällistä ja laadullista sisällönanalyysiä. Laihdutustuotemainonnalle oli tyypillistä, että samantyyppiset tuotteet pulpahtelivat markkinoille aina uudestaan. Vuosikymmenestä toiseen myytiin laihdutustuotteita, jotka voidaan ryhmitellä seuraavasti: laihduttavat liikuntavälineet tai -ohjelmat, ateriankorvikkeet, rasvaa sulattavat ihovoiteet, laihduttavat tekstiilit, laihtumista tuottavat syömisjärjestelmät sekä lääkkeenomaiset kapselit, tabletit ja rakeet.
Laihdutustuotteiden markkinoinnissa luvattiin painon nopeaa putoamista, ulkonäön kohentumista, tuotteen turvallisuutta ja luonnonmukaisuutta. Hoikkaa naisvartaloa käytettiin mainoskuvituksessa koko tutkimuksen kattaman ajanjakson ajan.