Voidaanko kouluinterventiolla lisätä lasten kasvisten ja hedelmien kulutusta – intervention toteutuksen merkitys

Kirjoittajat

  • Reetta Lehto
  • Carola Ray
  • Eva Roos

DOI:

https://doi.org/10.23990/sa.9357

Abstrakti

Lasten vähäistä kasvisten ja hedelmien kulutusta on pyritty lisäämään erilaisilla kouluinterventioilla, mutta Suomessa interventioita on tehty vain muutama. Tarkoituksena oli tutkia, onnistutaanko kouluinterventiolla lisäämään 11-vuotiaiden lasten kasvisten ja hedelmien kulutusta. Tutkimus on osa eurooppalaista Pro Greens -projektia ja Suomessa tutkimus tehtiin ruotsinkielisissä kouluissa Folkhälsanin järjestämänä. Lukuvuoden kestäneen kouluintervention jälkeen interventiokoulujen oppilaat olivat lisänneet hedelmien, mutta ei juurikaan kasvisten kulutustaan kontrollikouluihin verrattuna. Intervention vaikutukset vaihtelivat intervention toteutusasteen mukaan. Suuren toteutusasteen luokkien lapset lisäsivät hedelmien kulutustaan, kun taas vähäisen toteutusasteen luokkien lapset eivät eronneet kontrolliryhmästä. Intervention toteutusaste vaihteli paljon koululuokittain ja sillä oli suuri merkitys intervention onnistumisessa.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2013-12-17

Numero

Osasto

Artikkelit

Viittaaminen

Lehto, R., Ray, C., & Roos, E. (2013). Voidaanko kouluinterventiolla lisätä lasten kasvisten ja hedelmien kulutusta – intervention toteutuksen merkitys. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 50(3). https://doi.org/10.23990/sa.9357