Osallistava työyhteisöinterventio diskursiivisen kamppailun näyttämönä
Abstrakti
Työntekijöiden osallistamista päätöksentekoon pidetään yleisesti työhyvinvointia ja työelämän laatua edistävänä tekijänä. Tutkimustulokset työntekijöitä osallistavan toiminnan seurauksista ovat kuitenkin olleet ristiriitaisia. Yhtenä tätä selittävänä tekijänä voidaan pitää osallistamiseen liittyvän vuorovaikutuksen laatua. Tässä artikkelissa tarkastelemme työntekijöiden osallistamista vuorovaikutuksen näkökulmasta. Esittelemme todellisissa kehittämistilanteissa syntyneitä keskustelullisia jännitteitä ja niihin liittyviä vuorovaikutuskulkuja. Tutkimuksen aineisto on peräisin peruskoulussa toteutetusta strukturoidusta osallistavasta työyhteisöinterventiosta. Tutkimusaineiston analyysissä on hyödynnetty diskurssianalyyttistä lähestymistapaa ja siihen liittyvää käsitteistöä. Tutkimustuloksemme viittaavat siihen, että työntekijöitä osallistava keskustelu on monella tapaa kompleksista toimintaa, jossa osallistamisen ihanteen mukainen yhteinen työn tutkiminen voi osoittautua haasteelliseksi. Aineistomme kautta tarkasteltuna työntekijöitä osallistavaa kehittämiskeskustelua voi ymmärtää erilaisten merkitysten näyttämönä, jossa monenlaiset kamppailut tulevat mahdollisiksi. Tässä artikkelissa esittelemme keskustelunäytteiden kautta millaiset vuorovaikutuksen piirteet voivat mutkistaa ja millaiset edistää keskustelua kamppailutilanteessa. Lopuksi pohdimme näiden havaintojen merkitystä osallistavien työyhteisöinterventioiden toteutukselle ja tutkimukselle.