Työstä saatava kiitos
– Ajallinen muutos ja yhteys palkansaajien työtyytyväisyyteen 2000-luvun Suomessa
Abstrakti
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan yhtäältä esimiehiltä ja toisaalta työtovereilta tai asiakkailta saatavan kiitoksen kokemuksia palkansaajilla vuosina 2003, 2008 ja 2013 sekä kiitoksen saamisen yhteyttä työtyytyväisyyteen. Työolotutkimuskyselyaineisto koostui kolmesta toisistaan riippumattomasta poikkileikkausaineistosta (yhteensä N = 13 372). Tulokset osoittivat, että kiitoksen saaminen omalta esimieheltä ja toisaalta työtovereilta tai asiakkailta on hitaasti yleistymässä suomalaisilla työpaikoilla. Kiitoksen saaminen sekä esimieheltä että työtovereilta tai asiakkailta selittivät työtyytyväisyyttä, kun keskeisten taustatekijöiden, työolokokemusten ja yleisen tuen kokemusten vaikutukset työtyytyväisyyteen oli vakioitu.
Kiitoksen antamista voidaan hyödyntää nykyistä enemmän työhyvinvoinnin ja hyvän työn tuloksen ylläpitämiseksi. Tätä työn sosiaalista voimavaraa voidaan työpaikoilla edistää koulutuksella sekä esimiesten ja henkilöstön omilla aktiivisilla teoilla.