Laatu toiminnan jatkuvan kehittämisen kohteena
Avainsanat:
teknilliset korkeakoulut [http://www.yso.fi/onto/yso/p18417], laadunhallinta [http://www.yso.fi/onto/yso/p9907], laatujärjestelmät [http://www.yso.fi/onto/yso/p2722], TQM, Total Quality Management, Koulutuksen laatu -ohjelma (KOLA), koulutuksen laatu,
Abstrakti
Opiskelijassa, asiakkaassa, tapahtuvat välittömät ja välilliset muutokset ovat aina keskeisin tuloksekkuuden mittari. Nykyaikaisesta laatutoiminnasta saatava hyöty syntyy käyttämällä laatutoimintaa koko organisaatiolle yhtenäisen, asiakasta korostavan ajattelutavan prosessikehikkona ja työvälineenä. Kirjoittajan mukaan nykyaikaisen laatutoiminnan systemaattista soveltamista koulutukseen on Suomessa suoritettu varsin vähän. Positiivisena esimerkkinä hän esittää "Teknillisen korkeakoulutuksen laatu" - kehittämisohjelman ensimmäisenä työvaiheena luotua KOLA-mallia, jonka ideaalitavoitteeksi määriteltiin kehittää korkeakoululaitos TQM-periaatteita noudattavaksi, asiakasläheiseksi palveluorganisaatioksi.
Osasto
Katsauksia
Julkaistu
Dec 1, 1993
Viittaaminen
Markkula, M. (1993). Laatu toiminnan jatkuvan kehittämisen kohteena. Aikuiskasvatus, 13(4), 265–273. https://doi.org/10.33336/aik.96910